Lezen


Toen ik begon met dit blog, had ik bedacht dat ik ook over boeken zou gaan schrijven. Maar ik realiseerde me pas later dat het misschien niet zo interessant is als ik mijn mening geef over een boek van bijvoorbeeld 60 jaar geleden. Want ik lees wel eens nieuwe boeken, maar vaak ook heel oude. Pas kreeg ik bijvoorbeeld de omnibus van Joop ter Heul kado. Het eerste boek daarvan is geschreven in 1919.  
Eigenlijk lees ik gewoon waar ik zin in heb en waar ik toevallig op stuit, en dat zijn boeken uit verschillende tijden en genres. 
Voor tips over de nieuwste boeken moet je dus niet bij mij zijn ;)

Ik was als kind een echte boekenwurm. We hadden geen tv of andere afleidende schermen, dus lezen en (buiten) spelen waren de voornaamste opties voor tijdverdrijf. En als ik mocht kiezen werd het lezen. Er zijn veel foto's van mij met een boekje in een hoekje, zo verdiept dat ik niet eens merkte dat er een foto werd genomen.
Nu lees ik minder dan toen, maar ik doe het nog steeds graag. Ik lees zowel e-books als papieren boeken, ze hebben voor mij allebei voordelen.
Een e-book kun je overal en altijd lezen en het weegt niks. En als je een boek hebt van 800 pagina's (waarvan je bij een echt boek misschien zou denken: laat maar zitten), merk je daar bij een e-book niet zo veel van. Ik heb zo al een aantal dikke boeken uitgelezen die ik anders had laten staan, zoals de autobiografie van Nelson Mandela. 
In een papieren boek heb ik meer overzicht omdat het makkelijker is om te bladeren. Bijvoorbeeld als ik even niet meer weet wie die persoon ook alweer is die we in het begin hebben ontmoet en die ineens op bladzijde 152 weer opduikt. En, tja, het is gewoon een ECHT boek. Je kunt het aanraken, het staat met een mooi omslag in de boekenkast, je kunt het buiten op een tafeltje leggen met een kop koffie er naast en denken: ik ga even lekker lezen. Het geeft een beter gevoel.

Ik kreeg pas de vraag: welke boeken inspireren jou?
Dat vond ik best een lastige vraag. Eigenlijk inspireren alle boeken mij; sommige om het anders of beter te doen en andere om net zo goed te leren schrijven. Veel boeken lees ik gewoon om het plezier van het lezen of voor de informatie die ze geven. Maar er zijn natuurlijk wel schrijvers die mij meer inspireren dan andere.
De vijf belangrijkste zijn (in willekeurige volgorde):

Cissy van Marxveldt
Adrian Plass
Lynn Austin
Sophie Kinsella
Jeanne Ray

En dan zijn er nog wel een paar die soms wat wisselen, afhankelijk van mijn interesses:

Francine Rivers
Jan Terlouw
Tonke Dragt
Godfried Bomans
Jennifer E. Smith
Jessica Brody
Julie Buxbaum
Robin Benway
Rainbow Rowell

Een aantal daarvan zijn young adult-schrijfsters. In dat genre lees ik de laatste tijd vrij veel, ondanks mijn middelbare leeftijd. 

Een paar van mijn lievelingsboeken zijn:

David ontdekt de wereld - Anne Holm
De brief voor de koning - Tonke Dragt
Het grote avontuur - Alain-Fournier
‘n Zomerzotheid - Cissy van Marxveldt
Maan en ik - Hadley Irwin
Achter de scherven - Adrian Plass
Eva’s dochters - Lynn Austin
Pas de deux - Jeanne Ray
Niet te filmen - Sophie Kinsella

De eerste vijf heb ik voor het eerst gelezen voordat ik 17 was. Ze gaan dus al even met me mee.
Misschien ga ik binnenkort een paar van mijn favoriete boeken hier bespreken.

Nu ben ik wel benieuwd: wat zijn jouw lievelingsboeken? Heb jij ook 'all time favourite' boeken of verandert dat elke paar jaar?

Reacties

  1. Bevrijdende liefde van Francine Rivers is echt mijn all time favorite. Dik boek maar had hem snel uit☺️ ondertussen al meerdere keren gelezen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook een prachtig boek! Ook meerdere keren gelezen :)

      Verwijderen
  2. Ik heb een heel aantal boeken van Kristen Heitzmann. Zij laat heel mooi het innerlijk van mannen en vrouwen zien. En daarbij hun communicatie met God, of hun zoektocht. De schrijver heeft veel inzicht in de psyche vind ik. In de boeken zit altijd een behoorlijke dosis spanning en romantiek. Erg boeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt goed, nooit gelezen maar dat moet ik dan maar eens gaan doen :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Wil je bericht krijgen als iemand antwoordt op jouw reactie? Vink dan het hokje 'Melding sturen' aan, onder je reactie.