Vakantie




Door alles wat ik eerder schreef over introvert en snel overprikkeld zijn en mijn grote voorliefde voor alleen thuis zijn, zou je kunnen denken dat ik de zomervakantie vreselijk vind. Maar zeker in de eerste weken is dat niet zo. Ik vind het heel fijn dat ik niet meer om kwart over 6 hoef op te staan, want ik ben geen ochtendmens. Het is lekker rustig dat zwemles stil ligt. Ik vind het fijn dat de kinderen kunnen uitrusten na een lang schooljaar en dat we met z’n allen leuke dingen kunnen doen. Pas na gemiddeld een week of vier begin ik er wat meer last van te krijgen dat het nogal druk is om me heen. Maar dan is het ook alweer bijna voorbij. (Dit schrijf ik nog heel optimistisch op de derde dag van de zomervakantie.)

We gaan binnenkort een paar dagen op vakantie. Zoals gewoonlijk in Nederland. We willen ook graag eens naar het buitenland, maar met
één inkomen en vijf mensen is dat een beetje te duur. En dit is misschien ook niet het juiste jaar daarvoor :| 
We hebben deze keer een ADD-vriendelijke vakantie uitgekozen: in een hotel. Mijn grootste stressmomenten, beter gezegd -uren, zijn meestal het inpakken (heen en terug) en het OP TIJD (!) schoonmaken van het huisje, de stacaravan of waar we dan ook verblijven. En als je zelf kookt heb je rompslomp met boodschappen en afwas. (En die afwas is aan het einde van de week enorm, wat weer niet gunstig is voor de schoonmaak- en inpakstress.) Dan heb ik toch een wat minder groot vakantiegevoel. Dus dit leek ons wel eens leuk. Het is wel duur, maar daarom gaan we ook niet zo lang. 

Wat ik me pas na het boeken realiseerde is dat het wel een introvert-onvriendelijke vakantie is. Want we slapen met alle vijf gezinsleden in een familiekamer. En omdat het een hotel is kun je ook niet even in je eentje in een apart kamertje gaan zitten. Het toilet is een bekend toevluchtsoord voor introverte mensen, maar dat is niet lang achter elkaar beschikbaar voor mij, als ik het moet delen met vier anderen.

Volgens dit artikel doe ik het niet helemaal goed, want mijn persoonlijkheidstype (INFP) zou het meest geschikt zijn voor een rustige vakantie in de natuur, met hoogstens
één andere persoon. Natuur is er wel genoeg, maar er zijn nog drie extra persoontjes bij. Hele leuke, dat wel.

Het is maar voor drie nachten, dus het valt allemaal vast wel mee. Ik neem mijn koptelefoon mee en ga af en toe alleen wandelen. En verder gaan we samen een leuke tijd hebben.
Nog even en dan is het zover. Ik ben al bezig met lijsten maken voor dingen die nog gedaan moeten worden en wat we moeten meenemen. Het komt allemaal goed… denk ik.

Heb jij voorkeur voor een bepaald soort vakantie? Of blijf je misschien liever thuis? 

Reacties

  1. Ik ben zo benieuwd hoe het hotelleven zal bevallen! Wij zijn hier ook van die mensen, allemaal eigenlijk denk ik die een plek nodig hebben om alleen te zijn, weg van de prikkels. Ik vind vooral de eerste vakantieweken soms best moeilijk! Hoop dat jullie t heel fijn hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben ook benieuwd. We hebben het 1 keer eerder gedaan voor 1 nachtje met 2 kinderen, 10 jaar geleden. Dus dit wordt een nieuwe ervaring.
      Ik ben ook opgegroeid in een gezin met alleen maar introverte mensen en dat vond ik eigenlijk wel prettig, want iedereen heeft zo'n beetje behoefte aan hetzelfde. Het was altijd een hele cultuurschok als ik dan in een ander soort gezin kwam :P
      Sterkte met de (eerste) vakantieweken!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wil je bericht krijgen als iemand antwoordt op jouw reactie? Vink dan het hokje 'Melding sturen' aan, onder je reactie.