Valkuil


De laatste tijd wordt mijn blog weinig gelezen. Dat kan ik zien aan de statistieken (nee, ik kan niet zien wie mijn lezers zijn ;) ). Waarschijnlijk komt het deels doordat ik mijn blogposts niet meer aankondig op mijn persoonlijke Instagram-account, maar op een nieuw openbaar account. En voor zover ik het begrijp, werkt het algoritme van Instagram zo: hoe minder posts en volgers, hoe lager in de ranglijst en hoe minder mensen je kunnen zien. Dat schiet natuurlijk niet op, maar ik vind het eigenlijk niet zo erg. MAAR: dat is juist een valkuil.
Aan de ene kant ben ik met dit blog begonnen om te oefenen met schrijven, gewoon voor mezelf. Maar aan de andere kant is het ook een middel om te leren delen wat ik geschreven heb. En zo te leren omgaan met kritiek, en gewoon al met het feit dat mensen het kunnen lezen. Ook zonder kritiek vind ik dat al spannend genoeg. En juist omdat het spannend is, vlucht ik er onbewust van weg en vind ik het dus niet zo erg dat er minder mensen meelezen. 
Je zou dat natuurlijk kunnen zien als een win-win situatie. Maar ik zie het toch ook een beetje als een onwelkome kans om me te verstoppen. H
oe meer lezers hoe beter, want dan leer ik meer. In theorie, natuurlijk.
Mijn moeder zei, na mijn opmerking dat mijn blog steeds minder gelezen werd, dat ze eens aan haar zus zou vragen om het te lezen. Waarop ik meteen zei: ‘O nee hoor, dat hoeft niet. Zo goed is het niet.’ Instinctieve vluchtreactie. En die wil ik dus tegengaan, al weet ik nog niet hoe.

In een notendop is mijn 'probleem' dus:
Hoe zorg je, als iemand die wil leren om schrijfsels te delen maar dat nog best lastig vindt, dat meer mensen je blog gaan lezen, terwijl het tegennatuurlijk voelt om daar veel mee bezig te zijn?

Een van de redenen dat ik het eindelijk aandurfde om een blog openbaar te maken was dat ik verhuisd was naar een plaats waar ik helemaal niemand kende. De kans dat ik zomaar op straat iemand tegen zou komen die iets van mij had gelezen, was heel klein. Maar die wordt natuurlijk groter naarmate ik hier langer woon. En dat vind ik ook best spannend.

Sommige van mijn vele lezers (...) denken nu misschien: waar doe je zo moeilijk over?! Je hebt toch geen gevoelige informatie gedeeld of zo? 
Tja, ik denk dat dit een klassiek probleem is van introverte mensen. Het delen van wat dan ook, met wie dan ook, is een Groot Iets. En zeker het delen van je gedachten over persoonlijke onderwerpen, met mensen die je misschien wel of misschien niet kent, of die jou misschien niet eens mogen… dat is een Enorm Groot Iets. Lastig uit te leggen aan mensen die daar zelf geen moeite mee hebben.  

Wat mijn ‘probleem’ betreft: ik ben er nog niet uit. Voorlopig laat ik het zo maar even doorkabbelen. 
Als je tips hebt zijn die welkom, en kritiek mag natuurlijk ook, hoe meer hoe beter. Of misschien toch niet. Weet je wat, zie maar wat je doet ;) 

Reacties

  1. Hoi Elske, ik krijg een email als er een nieuwe blog verschijnt en daarin staat al de hele tekst. Handig voor mij, maar waarschijnlijk telt het dan niet mee in de statistieken. Ik ga nu gewoon doorklikken want dat is ook een kleine moeite 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, bedankt, maar dat hoeft niet hoor :) Doe maar gewoon wat voor jou het makkelijkst is ;)

      Verwijderen
  2. Ha Elske, wat leuk dat je schrijft. En wat ontzettend dapper dat je je kwetsbaarheid openbaar maakt. Pff dat doe ik je denk ik niet na.
    Mijn tip, geleerd vanuit een ongelooflijk leerzaam proces bij mijn psycholoog: voel wat je binnenste aangeeft. Erken het gevoel, het mag er zijn. Jouw volwassen ik, je kern, kan dat. Ruimte geven en erkenning aan die stukjes die dingen 'eng' vinden en je op de vlucht willen laten gaan. Dat is zorgen voor die delen die om een gegronde reden angstig zijn geworden. Door deze erkenning te geven zal je systeem die je wil laten vluchten steeds minder actief hoeven zijn. Er wordt immers 'gezorgd' voor dat kwetsbare stukje. Uiteindelijk kan er genezing komen, omdat de verbinding met traumadeel en volwassen deel is ontstaan door de erkenning die je het gevoel steeds geeft.
    Snappie? Hopelijk heb je er wat aan. Ik heb er zelf heel veel aan en doet me mezelf begrijpen en niet meer afwijzen wat bang of boos is op de buitenwereld. Genezing ligt voor mij in begrijpen hoe het werkt van binnen én in mezelf liefhebben inclusief traumastukjes. Heel hoopvol. Ik heb er ook een klein boekje van: https://www.uitgeverijmens.nl/product/137-stilstaan-bij-trauma. Voor mij het beste boek van het jaar. Het allerbeste Elske!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Arga, wat leuk om van je te horen :) Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. Heb iets soortgelijks gedaan met gebed voor diverse onderwerpen, waarbij je (onder begeleiding) samen met God kijkt wat er mis is gegaan en hoe God het eigenlijk voor jou bedoeld had. En dan ook genezing krijgt. (https://www.dunamis-ministries.nl/) Eigenlijk een combinatie van psychologie en pastoraat, maar in dit geval bid je zelf onder begeleiding van anderen voor jezelf.
      Er zijn nog wel wat onderwerpen over om voor te bidden (bijvoorbeeld omgaan met kritiek :P) maar vanwege corona lag het stil en ik ben nu ver weg verhuisd van de mensen met wie ik dat samen deed. Maar wie weet komt het er nog wel eens van. In ieder geval bedankt voor je tip!

      Verwijderen

Een reactie posten

Wil je bericht krijgen als iemand antwoordt op jouw reactie? Vink dan het hokje 'Melding sturen' aan, onder je reactie.