Een nieuw project


Het is al even geleden dat ik hier iets schreef. De zomervakantie is al lang en breed voorbij en er vallen inmiddels bladeren van de bomen. Toch lukte het me tot nu toe niet erg om in een schrijfflow te komen. 
Ik ben eigenlijk pas deze week weer begonnen met wat ik ‘het echte werk’ noem: iets doen waardoor er ooit misschien een keer een boek van mij op een plank zou kunnen staan. Tot die tijd was ik bezig met wennen aan vroeg opstaan, slaap inhalen en bijkomen. De eerste tijd na de zomervakantie, of welke schoolvakantie dan ook, lijkt het alsof ik last heb van een jetlag. Een beetje hetzelfde als wanneer de winter- of zomertijd begint. Dat duurt meestal een week en dan ben ik eraan gewend. Nu duurde het iets langer omdat er ook nog een paar extreem korte nachten tussen zaten.
Maar goed. I’m back :) en ik ben aan het nadenken over het boek dat ik wil gaan schrijven. Ik zit namelijk in een onwennige situatie: ik heb nog geen idee wat ik ga schrijven. Nou ja, ik heb wat vage ideeën. Maar tot voor kort was ik gewend om eerst het idee te hebben en daaruit voortvloeiend de drang om het op te gaan schrijven. Ik schreef wat er als eerste uit 'moest'. Een jaar of 15 lang was dat Project M. (Je zou denken dat het nu wel af zou moeten zijn, maar helaas bestond mijn geschrijf vooral uit aantekeningen.) Maar ik heb besloten om dat project nog wat langer te laten liggen. Het trekt me niet aan en het voelt niet goed om daar nu aan verder te gaan. Ik had ook al een paar jaar een ander idee in mijn achterhoofd, maar dat blijft ook nog even in de wachtrij staan. Waarom weet ik niet precies, maar ik volg maar gewoon mijn intuïtie. (Wij INFP's doen dat soms ;) )

Ik zag een paar weken geleden een filmpje van Film Courage, een Engelstalig Youtube-kanaal voor scriptschrijvers. Soms zijn er ook goede tips bij voor andere soorten schrijvers. Het filmpje gaat over een methode waarbij je je 7 favoriete films (als je een scriptschrijver bent) op een rijtje zet en dan kijkt wat de gemeenschappelijke factoren zijn. Ze hebben waarschijnlijk een thema, genre, sfeer, hoofdpersoon en/of ander element gemeen dat jou om een of andere reden aanspreekt. De kunst is nu om van jouw favoriete films de elementen te nemen die jou aanspreken en om die, samen met nieuwe elementen, als bouwstenen te gebruiken voor je eigen films. Of in mijn geval boeken. 
Daar ben ik deze week mee begonnen. Ik heb met veel moeite mijn 7 favoriete boeken uitgekozen en voor de zekerheid toch ook maar mijn 7 favoriete films. Het lukte alleen als ik mezelf wijsmaakte dat ik naar een onbewoond eiland ging en maar 7 boeken en 7 films mee mocht nemen. (Blijkbaar was er stroom en een DVD-speler op het eiland.) 
‘Maar ik wil ook de autobiografie van Agatha Christie meenemen,’ zei ik tegen mezelf. Maar nee, dat kon niet. Er mocht alleen fictie mee. 
Ik vond het een beetje zenuwslopend, want wat als ik een fantastische film of een geweldig boek vergat omdat ik dat toevallig niet zelf in de kast had en vergeten was dat het bestond? 

Uiteindelijk kwam ik er min of meer uit. 
De volgende stap is: kijken wat de gemeenschappelijke factoren zijn. Wat me nu al opvalt is dat er vaak sprake is van een zoektocht of opdracht (een quest, zoals dat in het Engels mooier gezegd wordt) en hier en daar ook van kinderen zonder ouders. Interessant. 
Hier ga ik de komende tijd mee aan de slag, en dan merk ik vanzelf waar mijn inspiratie me naartoe leidt. 

Weet jij wat jouw lievelingsboeken of -films gemeen hebben? En word je daardoor geïnspireerd?

Reacties

  1. Ik vind het wel grappig dat we de 'zoektocht/opdracht' en 'kinderen zonder ouders (of in ieder geval niet erg aanwezig), gelijk hebben maar dat we toch een heel andere smaak hebben wat boeken betreft. Een autobiografie van Agatha Christie zou zeker met mij niet meegaan naar een onbewoond eiland en ook niet een van haar boeken. Heb daar helemaal niets mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is grappig inderdaad :) De autobiografie is heel anders dan haar boeken en geeft een kijkje in het leven uit die tijd (ze is geboren in 1890). En het is een heel opgewekt boek, vind ik. Ik heb vroeger veel van haar boeken gelezen, maar heb er ook weer veel weggedaan. Al dat moorden begon me tegen te staan ;) Ik heb er nog wel een paar gehouden, die niet zo deprimerend zijn. Ben er nu in een bezig die ik dit jaar nog wil uitlezen :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Wil je bericht krijgen als iemand antwoordt op jouw reactie? Vink dan het hokje 'Melding sturen' aan, onder je reactie.