Leeslijst

Aan het begin van vorig jaar besloot ik om eens vast te leggen wat ik lees. Ik wilde mezelf zo aansporen om boeken uit te lezen, want dat schoot er nogal eens bij in. En ik vond het wel interessant om te zien hoeveel ik nu eigenlijk lees en wat dan precies. Ik had er geen plan voor of zo. Ik las gewoon waar ik toevallig tegenaan liep. (Sommige mensen hebben leesdoelen, bijvoorbeeld 365 boeken in een jaar lezen. Heel interessant om te volgen, maar zelf waag ik me er niet aan.)

Ik heb alleen de boeken genoteerd die ik uitgelezen heb. Er staan boeken op de lijst waar ik in juni mee begon en die ik in december uit had.
Ik ga hier niet de hele lijst neerzetten, maar wel de meest indrukwekkende boeken. En
wat me opviel aan mijn leesgedrag.
Wat ik zelf wel interessant vond was dat ik blijkbaar VEEL meer e-books uitlees dan echte (papieren) boeken. 

In totaal heb ik 34 boeken uitgelezen, waarvan 24 voor de eerste keer.

4 eigen boeken, 1 geleend boek, 29 van de bibliotheek.

14 non-fictie, 20 fictie.

2 luisterboeken (handig tijdens het wandelen), 7 echte boeken, 25 e-books.

7 boeken waren geschreven door mannen, 27 door vrouwen.

In mei en juli heb ik volgens mijn gegevens geen boeken uitgelezen. En in augustus heb ik 6 boeken uitgelezen, het hoogste aantal van het jaar.


In juni ben ik pas lid geworden van de bibliotheek hier. Want toen het in juli 2020 zeker was dat we gingen verhuizen uit Zeeland, was mijn jaarabonnement net verlengd. Daardoor heb ik naar verhouding meer e-books geleend dan in andere jaren.


Ik kwam erachter dat ik in totaal ongeveer 30 boeken heb geleend van de bibliotheek, grotendeels echte boeken, die ik niet uitgelezen heb of waar ik niet eens in ben begonnen. En ik heb maar 2 echte boeken van de bibliotheek uitgelezen in 2021. Dat is wel opvallend. Het komt waarschijnlijk doordat een echt boek minder toegankelijk is dan een e-book. Tenminste in mijn dagelijks leven. E-books lees ik vaak in bed, dan hoef ik geen licht aan te doen en wordt mijn man er niet wakker van. Of ik lees ze even tussendoor als ik ergens moet wachten.

Echte boeken lees ik het meest in de zomer, buiten, maar dat komt niet zo vaak voor.

En het uitlezen van boeken is natuurlijk ook een hele kunst, vooral met een ADD-achtig brein 😜


Schrijvers die ik heb ontdekt in 2021:

Liesbeth Smit 

Jenny Valentine


Beste/ meest indrukwekkende/ opvallende boeken (met verschijningsjaar):

Toevlucht - Lynn Austin (2001)

Het ongelukproject - Julie Buxbaum (2018)

Ik moet nog even kijken of ik kan - Liesbeth Smit (2017)

Echte vrouwen krijgen een kind - Liesbeth Smit (2019)

Meisje met zeven namen - Hyeonseo Lee (2015)

Knap voor een dik meisje - Tatjana Almuli (2019)


Schrijvers waarvan ik meer dan 1 boek heb gelezen in 2021:

Sophie Kinsella (4)

Paulien Cornelisse (3)

Jenny Valentine (3)

Liesbeth Smit (2)

Robin Benway (2)

Agatha Christie (2)

Jennifer E. Smith (2)


(dit zijn boeken voor de lijst van 2022 😉)

Ik vond het wel leuk om de lijst te maken en er conclusies uit te trekken. Ik ga het lenen van boeken dit jaar anders aanpakken en minder boeken tegelijk meenemen uit de bibliotheek.

Dat heeft ook te maken met een boete-incident van een paar weken geleden…


Ik had een mail gemist waarin stond dat er boeken ingeleverd moesten worden. Vanuit de bibliotheek was de mail wel verzonden, maar ik had hem niet gekregen. Dat had tot gevolg dat ik 22 euro moest betalen voor 11 boeken die een paar weken te laat waren. Ik heb uiteraard gevraagd of daar iets aan gedaan kon worden, maar ‘de mail is een extra service waar geen rechten aan ontleend kunnen worden, en de verantwoordelijkheid ligt bij u om de inleverdatum in de gaten te houden’, zei de mevrouw van de bibliotheek. Ik zag wel in dat ze gelijk had en voelde er ook weinig voor om stennis te schoppen, dus ik heb me er (inwendig knarsetandend) bij neergelegd.

Ik was ook wel blij dat er ‘maar’ 11 te laat waren en niet alle boeken die we op dat moment thuis hadden. (We dachten dat de bibliotheek weer voor langere tijd dicht zou gaan en mijn tweede zoon, het grootste leesmonster bij ons thuis, had 28 boeken geleend.)

Nu zijn we van plan om per persoon niet meer dan vijf boeken te lenen, en dan gaan we wat vaker naar de bibliotheek. En ik print nu de uitleenbonnen uit, wat ik eerst niet deed om vriendelijk te zijn voor de bomen. Maar 22 euro is niet niks, dus… sorry bomen 😐


Ik ga ook proberen om minder e-books tegelijk te lenen, want die verdwijnen vaak na 3 (of 6, of 9) weken weer in het niets, terwijl ik ze nog niet uit heb. 

Deze maand heb ik maar 1 boek uitgelezen, maar dat was wel een echt boek van de bibliotheek. Vond ik wel een goed begin van het jaar.


Schrijf jij wel eens op wat je leest?

Zou je meedoen aan een challenge om een bepaald aantal boeken te lezen in een jaar?

Reacties

  1. Mijn (luister)boekenapp maakt voor mij zo'n lijstje. Ik heb afgelopen jaar 76 boeken gelezen. In deze app kun je voor jezelf ook een boekuitdaging instellen, voor mij is dat nu 30 boeken in 3 maanden, ik zit nu op 16 boeken en ik heb nog 26 dagen. Dus een challenge is altijd leuk! Ga jij ook een challenge aan dit jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, 76 vind ik best veel!
      Ik denk dat zo'n challenge mij meer stress dan plezier zou opleveren (nog 14 boeken in 26 dagen?! :P). Maar ik zoek nog wel naar een manier om meer te lezen en dan vooral meer nieuwe boeken, boeken in genres waarin ik weinig heb gelezen, en boeken van Nederlandse schrijvers. Ik heb er nog geen concreet plan voor, maar misschien moet ik dat eens gaan maken ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Wil je bericht krijgen als iemand antwoordt op jouw reactie? Vink dan het hokje 'Melding sturen' aan, onder je reactie.